AIRASIA X, syarikat tambang murah jarak jauh milik AirAsia Berhad (AirAsia) mengintai peluang untuk disenaraikan di Bursa Malaysia tahun depan namun tawaran awam permulaan (IPO) saham syarikat itu bergantung kepada situasi semasa harga bahan bakar jet.
Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Azran Osman Rani berkata, syarikat menyasarkan IPO itu mampu menarik minat pelabur tempatan dan luar negara antaranya Australia, Eropah serta Amerika Syarikat.
“Bagi melaksanakan IPO ini, syarikat mempunyai cadangan daripada 10 bank, tetapi ia masih pada tahap perbincangan dan penilaian sebelum kami memutuskan sebarang keputusan berkaitan hal ini,” katanya selepas majlis pelancaran Kempen ‘To Japan with Love’ di Kuala Lumpur, semalam. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Seri Dr Tony Fernandes (gambar) berkata, syarikat turut optimis untuk memperkukuhkan kedudukannya di pasaran Jepun dengan menambah kekerapan penerbangan dan memperluaskan destinasinya ke negara itu.
“Buat masa ini, AirAsia X hanya membuat penerbangan ke Lapangan Terbang Haneda, Tokyo dan kami mahu menambah destinasi penerbangan seperti ke Osaka, Nagoya dan Fukuoka pada masa depan namun ia bergantung kepada hak pendaratan yang diperoleh.
“Jepun adalah salah satu destinasi penting bagi AirAsia di Asia Tenggara kerana keseluruhan operasi syarikat termasuk AirAsia Indonesia dan AirAsia Thailand pada tahun lalu mencatatkan seramai 28 juta penumpang membabitkan pelbagai destinasi,” katanya.
Kempen ‘To Japan with Love’ bertujuan membantu Jepun selepas tragedi gempa bumi dengan magnitud 9.0 pada skala ritcher yang menyebabkan bencana tsunami serta kemusnahan loji nuklear melanda negara itu pada Mac lalu.
No comments:
Post a Comment